10 wskazówek na okres świąteczny dla małych firm

Rok 2020 drastycznie zmienił nawyki konsumentów. W związku z koniecznością zamykania lokali i innymi ograniczeniami wiele firm musiało znaleźć nowe sposoby utrzymania działalności, takie jak zwiększenie wykorzystania mediów społecznościowych, wprowadzenie dostaw do domu itp.

Wyzwania roku 2020 uświadomiły nam również, jak ważne jest przygotowanie handlowców, drobnych rzemieślników i menedżerów. Chcąc im w tym pomóc, spotkaliśmy się z Davidem Dal Maso, popularnym włoskim specjalistą ds. mediów społecznościowych. Przygotował on listę wskazówek, które pomogą sprzedawcom detalicznym w okresie poprzedzającym święta.

Oto 10 jego najważniejszych porad dotyczących mierzenia się z wyzwaniami pandemii COVID-19 i przygotowywania się do okresu świątecznego.

1. Posty w mediach społecznościowych zacznij zamieszczać wcześnie 

W przypadku świąt w kanałach społecznościowych trzeba wkroczyć do akcji z wyprzedzeniem. Najlepiej byłoby zacząć układać swój plan publikacji postów na co najmniej miesiąc przed danym wydarzeniem. Następnie możesz zaplanować promocje i skupić się na treści postów. Warto pomyśleć o prowadzeniu newslettera dla subskrybentów i informowaniu o specjalnych zniżkach.

W przypadku reklam płatnych okres świąteczny to zazwyczaj najdroższy sezon. Na przykład na Instagramie koszt dotarcia do każdego użytkownika jest dwa razy większy niż koszt średni w pozostałej części roku. Warto o tym także pamiętać, jeśli chodzi o treści organiczne. W okresie świątecznym zawsze znacznie nasila się konkurencja w zakresie treści i reklam, więc zadbaj o to, by Twoja firma nie pozostała w tyle. 

2. Wykorzystaj emocje

Okres świąteczny to idealny czas, aby pokazać ludzki aspekt swojej działalności. W materiałach zarówno reklamowych, jak i organicznych dobrze jest stosować ciepłe kolory elementów graficznych, a także znajdować odpowiedni ton do przekazywania emocji. Możesz także składać życzenia w formacie wideo lub ze zdjęciami. Pokazywanie przygotowań do świąt Bożego Narodzenia w firmie za pośrednictwem Instagram Stories to również dobry sposób na podtrzymywanie więzi z klientami w okresie świątecznym. 

3. Współpracuj lokalnie 

Pozyskiwanie obserwujących na Instagramie jest coraz trudniejsze. Okres świąteczny jest jednak doskonałą okazją do współpracy z innymi firmami w celu łączenia treści i wspólnego zwiększania grona osób obserwujących. A może spróbujesz zorganizować grupę firm lokalnych, aby zebrać pieniądze, zabawki i żywność na cele charytatywne?

4. Oferuj rabaty i karty podarunkowe

Zniżki i kupony to doskonały sposób na wyróżnienie Twojej marki w tłumie. Na platformach społecznościowych możesz także promować karty podarunkowe SumUp. W tym celu wystarczy utworzyć naklejki do relacji w Instagram Stories lub dodać przycisk do swojego profilu. Klikając naklejkę lub przycisk, Twoi klienci mogą szybko zakupić kupon na późniejsze zakupy lub jako prezent pod choinkę. W ten sposób mogą nadal wspierać swoje ulubione firmy w czasie kryzysu i zamykania sklepów fizycznych.

5. Boże Narodzenie kojarzy się ze społecznością

Wokół marki koniecznie trzeba wytworzyć poczucie wspólnoty. Otwarty kontakt z klientami przypomina im, jak ważne jest ich wsparcie dla małych firm — zwłaszcza w okresie świątecznych zakupów. Dlatego lepiej jest tworzyć treści mocno ukierunkowane na aspekt ludzki i koncentrować się na ważnych kwestiach, które wzbudzą empatię klientów i skłonią ich do zaoferowania wsparcia.

6. Płatności bezgotówkowe i online

Zachowywanie dystansu społecznego i unikanie wymiany papierowych pieniędzy było konieczne przez większą część tego roku, a okres świąteczny nie jest tu wyjątkiem. Zachęcanie do dokonywania płatności bezgotówkowych w sklepie i online oraz ułatwianie takich transakcji jest naprawdę bardzo ważne. Można w tym celu wyposażyć swój zespół w przenośne terminale płatnicze, takie jak SumUp Air.

Umożliwianie klientom płatności zdalnych jest też przydatnym rozwiązaniem, szczególnie dla firm, które oferują dostawy do domu. W tym celu SumUp oferuje usługę Płatności Linkiem. Sprzedawca może poprosić klienta o płatność, wysyłając mu link w wiadomości e-mail czy SMS albo kanałami społecznościowymi. Następnie klient wprowadza dane płatności, aby ukończyć transakcję na swoim smartfonie. 

7. Postaw na produkty sezonowe

W okresie świąt Bożego Narodzenia niektóre przedmioty wręcza się jako prezenty lub kupuje częściej niż inne. Dlatego ważne jest, aby przy wyborze produktów do promocji offline i online odpowiednio dobrać ofertę produktów. Aby zachęcić do zakupu produktu, opublikuj w mediach społecznościowych zdjęcia i filmy prezentujące sposób jego używania — w ten sposób pobudzisz wyobraźnię i ciekawość klientów.

8. Zarejestruj firmę w Google Moja Firma

Warto dopracować profil swojej firmy na platformie Google Moja Firma. Dodaj do niego lokalizację oraz wyczerpujące informacje o sklepie i używaj rozpoznawalnych, charakterystycznych nazw. Wypełnij sekcję poświęconą prezentacji produktów w celu promowania zakupów online i dostaw. Ponadto użytkownicy SumUp korzystający z Google Moja Firma mogą dodać w Google link do swojego sklepu internetowego.

9. Promuj „inteligentne” zakupy

Jeśli to możliwe, zastanów się, jak możesz poprawić wrażenia klientów z zakupów w Twoim sklepie, promując „inteligentne” zakupy. Można to osiągnąć na kilka sposobów: dodając usługi odbioru w punkcie sprzedaży oraz umożliwiając klientom zamawianie z wyprzedzeniem i odbieranie produktów poza godzinami szczytu, aby uniknąć kolejek i tłumu.

10. Utwórz witrynę internetową sklepu

Rozwiązanie e-commerce lub sklepowa witryna internetowa może zwiększyć widoczność Twojego sklepu, a co za tym idzie — także zwiększyć sprzedaż. Prezentowanie produktów i usług w Internecie, śledzenie nowych zamówień, a także otrzymywanie bezpiecznych płatności może okazać się kluczowe w okresie świątecznym.

Nie zapomnij podzielić się linkiem do sklepu w Twoich mediach społecznościowych. Zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów, będzie to najwygodniejsza forma transakcji.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak SumUp może pomóc Twojej firmie? Skorzystaj z poniższego formularza, aby porozmawiać z naszym zespołem sprzedaży.

Lucia Cherchi

Poprowadźmy biznes łatwiej — razem

Chcielibyśmy dowiedzieć się więcej o Twojej firmie, aby lepiej zrozumieć Twoje potrzeby.